måndag 11 januari 2016

violencia

Häromdagen var jag på Banco de la Repúblicas konstmuseum i gamla stadskärnan La Candelaria. Det är ett utmärkt ställe med bra colombiansk konst från olika sekler som jag smiter in till då och då. Jag har särskilt fastnat för Alejandro Obregóns mastodontverk Violencia.

Bakgrunden till målningen är tragisk. 1948 drar vänsterpolitikern Jorge Eliécer Gaitán jublande folkmassor till sina valmöten och är på väg mot en till synes säker seger i det colombianska presidentvalet. Men så händer det, han skjuts ihjäl när han den 9 april stegar ut från sitt advokatkontor för att äta lunch. De tre kulorna dödar inte bara Gaitan utan även alla förhoppningar om ett fredligt val. I upploppet som följer sätts Bogotás stadskärna i brand och hundratals, kanske tusentals människor lynchas på några få timmar. Mordet blir startskottet på det tjugo år långa inbördeskriget La Violencia mellan liberaler och konservativa. Våldet under den här perioden är utstuderat på ett sätt som är svårt att ta in. Det är delvis ur den myllan som den väpnade konflikt som fortfarande pågår i vissa delar av landet har växt fram. Målningen Violencia är en symbol för denna tid och landets kanske mest kända konstverk.



Alejandro Obregón föddes i Spanien 1920. Hans pappa var colombian och familjen flyttade strax till Barranquilla i norra Colombia där Alejandro växte upp. Efter ett ganska kringflackande liv slog han sej ner i Cartagena, landets karibiska pärla, där han verkade fram till sin död 1973.

Obregón ryggar aldrig tillbaka, och det gillar jag med hans konst. Han angriper duken till synes oförfärad. Det finns något aggressivt i hans målningar, en vibrerande rörelse, ett ljud som när som helst riskerar spränga tavlans ramar och kasta sej ut mot betraktaren. Hans konst är orolig till sin själ, samtidigt som den med sina breda, klara färgblock är tilltalande för ögat. Här är ett par till av hans målningar.




Inga kommentarer: