lördag 5 maj 2012

att drunkna bland glasögon

Ibland kan näringsidkare av samma slag etablera sina butiker nära varandra. De är konkurrenter, men fungerar samtidigt som varandras bästa kundlockbeten. Det finns en ekonomisk term för detta som jag tyvärr har glömt bort. Jag vet inte om colombianska företagare känner till den, men de är i vart fall väl förtrogna med dess dynamik. I den här staden samlas allt i kluster. Musikanterna har sitt gatuhörn och skoaffärerna sina egna kvarter. Billiga kastruller säljs i San Victorino och små söta hundvalpar bara ett stenkast från mitt hem. Om man vill köpa nya glasögon råder ingen tvekan om vart man ska bege sej: Det får bli Calle 19, öster om Avenida Caracas. När jag hade vägarna förbi där häromdagen roade jag mej med att räkna antalet optikeraffärer. På bara ena sidan av gatan kom jag upp i hela 77 stycken (!) på mindre än 350 meter. Sen tröttnade jag... Det blir mer än en optiker var femte meter. Sanslöst!

2 kommentarer:

Cilla sa...

Hur kan det bära sig, undrar man? Har colombianer generellt sett väldigt dålig syn?

Johannes sa...

Haha... Om du bara visste hur många butiker av alla möjliga slag det finns här. ;-)